Carbon Silesia Festival 23-24.06 Zabrze – artyści którzy dla Was zagrają

Fot: Łukasz Nowak

UNDERCATT

Elia Crecchi, bo to on ukrywa się pod pseudonimem Undercatt, swoją przygodę ze sceną klubową rozpoczął od organizowania imprez w rodzinnej Pizie. Zaczął też występować jako DJ, a wkrótce też i nagrywać muzykę – pomógł mu w tym inny włoski producent Luca Luperini. I to właśnie z nim Elia stworzył projekt Undercatt. Dziś to jednak solowe przedsięwzięcie Crecchiego, który swoją twórczość określa jako „właściwy kompromis między melodią, a groovem”. Artysta lubi eksperymentować – sięga do melodyjnych brzmień i elektroniki, ale nie boi się też zagłębić w mroczne techno. Jak sam mówi, nie chce się ograniczać do jednego stylu i gatunku. Uwielbia muzyczną wszechstronność.

Wielkim fanem Undercatta jest Solomun, który docenił jego innowacyjne brzmienie i zaproponował artyście dołączenie do jego wytwórni Diynamic. Do grona wielbicieli można zaliczyć też Pete’a Tonga, popularnego DJ-a BBC Radio 1, który trzykrotnie wybrał nagrania Undercatta na swoje Essential New Tunes. Ostatnie wydawnictwo- „Arcade EP” grywają tacy artyści jak Adriatique, Camelphat, Hernan Cattaneo, Mind Against i Agents of Time.

Undercatt występuje w najlepszych klubach na całym świecie – można go usłyszeć m.in. w DC 10, paryskim Rex, Stereo w Montrealu, Input w Barcelonie i amsterdamskim Diynamic Festival. W tym roku Włoch wyruszy w trasę po USA, Ameryce Południowej, Australii i Azji. Ale zanim to się stanie… zawita na Carbon Silesia Festival.

HOSH

„Tworzenie muzyki jest jak gotowanie” – mówi niemiecki producent i DJ. „Im więcej wkładasz miłości w proces tworzenia, tym zyskujesz lepsze efekty”. HOSH, czyli Holger Behn zainteresował się produkcją, bo chciał wiedzieć jak powstały płyty, które grywał jako DJ. Zadebiutował w 2006 roku, a pomogli mu w tym kumple, z którymi w Hamburgu wynajmował apartament – Solomun i Stimming. To właśnie wtedy, w tamtym mieszkaniu, powstała jedna z najciekawszych niemieckich wytwórni płytowych – Diynamic. HOSH został pierwszym artystą tej nowej oficyny.

W 2010 roku wytwórnia wydała jego debiutancki album. Dziś niemiecki producent ma na koncie wydawnictwa dla tak renomowanych wytwórni jak Kindisch, Get Physical, Stil Vor Talent, Supernature, Freerange, Strictly Rhythm, Dessous, Bedrock i Tsuba. W 2020 roku HOSH wspólnie z Włochem 1979 opublikował nagranie zatytułowane „Midnight (The Hanging Tree)” – utwór odsłuchano ponad 60 milionów razy w samym tylko serwisie Spotify. Artysta założył też swoją własną wytwórnię płytową – Fryhide, dzięki której zabiera słuchaczy, jak sam mówi, w „galaktyczną podróż”. HOSH jest także uznanym remikserem – na koncie ma nagrania m.in. dla Becky Hill, SONO, RÜFÜSA i Hernana Cattaneo.

TERR

W 1973 roku na festiwalu filmowym w Cannes wielki entuzjazm wywołał francuski film „Fantastic Planet”, znany w Polsce jako „Dzika planeta”. Jego bohaterką była Terr, rebeliantka walcząca z błękitnymi gigantami. Ponad cztery dekady później tę bardzo ciekawą animację w stylu science fiction zobaczyła młoda Brazylijka Daniela Caldellas i stąd wzięła swój pseudonim. Zanim jednak Daniela stała się Terr, występowała w punkowych zespołach w rodzinnym Belo Horizonte. Artystka tak wspomina ten okres: „w muzyce punkowej nie trzeba było umieć grać, żeby wyrazić swoje idee i emocje. Potem pojawiła się muzyka elektroniczna- wtedy nawet nie trzeba było mieć własnego instrumentu, żeby wyrazić siebie”. Brazylijka wyjechała z kraju i zamieszkała w Berlinie i tam, już jako Terr, zaczęła tworzyć taneczną elektronikę

„Muzyka elektroniczna daje absolutną wolność- mówi artystka. „Od ambientu po noise, gabber czy house – tu liczy się to, co masz do powiedzenia i nieważne czy wyrażasz to słowami czy samymi dźwiękami” -mówi Daniela.

W 2016 roku narodził się jej solowy projekt i od tego czasu Terr wydaje dla renomowanych wytwórni płytowych – jej muzykę publikują takie oficyny jak Phantasy Sound, Permanent Vacation czy Correspondant. Sama też prowadzi własną oficynę – Clash Lion.

28 kwietnia Terr wydała swój debiutancki album „Consciousness As A State Of Matter”. Płyta ma eklektyczny charakter. „Szybko bym się znudziła, gdybym tworzyła tylko w jednym stylu” – mówi i dodaje, że krążku można znaleźć epickie parkietowe wymiatacze, ale i też „romantyczny breakbeat” oraz electro. Na festiwalu Carbon Silesia na pewno usłyszymy nowy materiał Terr.

JOHANNES ALBERT

Jeden z pierwszych występów w karierze tego berlińskiego DJ-a i producenta miał miejsce w 1998 roku. Johannes zagrał wtedy na urodzinach sklepu płytowego w Würzburgu – niestety, świetnie zapowiadający się set przerwała jego mama, która o północy zabrała do domu syna-didżeja. Johannes miał wtedy 15 lat. Zaraz potem kupił swoje pierwsze gramofony i mikser i zaczął grywać, głównie na urodzinach swoich szkolnych przyjaciół. Nie było łatwo. „Grałem płyty DJ-a Sneak’a i Blaze, a oni chcieli Spice Girls i The Prodigy” – tak wspomina swoje początki.

Dziś, ćwierć wieku później, Johannes Albert to jedna z najciekawszych postaci na niemieckiej scenie klubowej. Rezydent słynnego berlińskiego klubu Renate ma na koncie 4 albumy (dwa nagrane wspólnie z Ironem Curtisem) oraz mnóstwo singli i EP-ek. Niemiec wydaje dla Permanent Vacation, Live At Robert Johnson, Keinemusik, Get Physical, ale też publikuje nakładem swoich własnych wytwórni Frank Music i Fine. Jak mówi w wywiadach, jako DJ uwielbia improwizować – w jego setach można usłyszeć house, disco, techno, acid house, electro i italo. Wszystko zależy, jak dodaje, od atmosfery i reakcji publiczności. I nie dziwne, że jest ceniony w klubach na całym świecie. Johannesa można usłyszeć m.in. w Londynie, Tokio, Nowym Jorku i Madrycie.

BREAK

Czternastoletni Charlie Bierman z Bristolu bardzo lubił jazz i funk. Szczególnie interesowały go instrumentalne, breakbeatowe fragmenty. Dlatego kupił gramofony i mikser, żeby móc je na okrągło odtwarzać. Nauczył się też wtedy grać na perkusji i pianinie, co wkrótce miało się okazać bardzo przydatne w studiu nagraniowym.

Od czasu tamtych didżejskich eksperymentów minęło wiele lat – dziś Charlie występuje i nagrywa jako Break i jest jednym z najciekawszych artystów na scenie drum and bass. Anglik zadebiutował w 2003 roku – dziś na koncie ma wydawnictwa dla m.in. Commercial Suicide, Metalheadz, Soul:r, Subtitles, Shogun Audio i Exit Records. Break prowadzi też od 2006 roku własną wytwórnię płytową Symmetry Recordings, jedną z najciekawszych oficyn na scenie drum and bass. Jej nakładem opublikował 6 albumów i wiele EP-ek i singli. Na koncie ma też remiksy dla takich artystów jak m.in. Bloc Party, Miss Dynamite, Sigma i Rita Ora. 12 maja ukazał się najnowszy album artysty – krążek zatytułowany „Digital World”. Podczas występu na CARBON Silesia Festival towarzyszyć mu będzie MC Rage.

RED AXES

Zanim pojawiło się Red Axes był… Red Cotton. A wszystko zaczęło się na domówce w telawiwskim mieszkaniu rodziców Niva Arziego. Nastolatek, pod ich nieobecność, zaprosił kolegów ze szkoły, którzy z kolei zabrali swoich znajomych. Jednym z kolegów kolegów był Dori Sadovnik, który podobnie jak Niv grywał na gitarze. Nastolatkowie wypili kilka win, wspólnie pograli i…założyli swój pierwszy zespół. Nazwali go Red Cotton. Obaj lubili klimaty post punkowe – kochali Joy Division, uwielbiali electro pop, inspirowały ich grupy Kraftwerk i Yellow Magic Orchestra, słuchali izraelskiego punk rocka z lat 80.

Aż wreszcie trafili do Amsterdamu. I ta wyprawa całkowicie odmieniła ich muzyczne życie. Po tej wycieczce zaczęli słuchać Tigi, Daft Punk, Justice i Boys Noize’a. Zmienili też nazwę – porzucili bawełnę i chwycili za topory. Zostali Red Axes.

W 2010 roku ukazała się ich pierwsza EP-ka, a cztery lata później debiutancki album. Dziś duet ma na koncie 3 płyty długogrające – ostatnia zatytułowana Red Axes ukazała się w 2020 roku. Zespół publikował nakładem renomowanych wytwórni m.in. Crosstown Rebels, Hivern Discs, Permanent Vacation, Correspondant, Life and Death, Dark Entries, Multi Culti i I’m a Cliche. Dziś to bez wątpienia najbardziej znana elektroniczna grupa z Izraela.

Niv Arzi i Dori Sadovnik występowali na takich festiwalach jak Sonar, Burning Man, Coachella, Glastonbury czy Dekmantel. W tym roku zadebiutują na Carbon Silesia Festival.

NIEMOC

„Notoryczni debiutanci” – mówią sami o sobie z ironią, bo choć trio Niemoc istnieje od 2014 roku to wciąż są określani jako “młodzi zdolni”. Brzmienie zespołu jest połączeniem nowoczesności z nostalgią lat 80. i 90. Energetyczne gitary i dynamiczne syntezatory to ich znak rozpoznawczy, o czym najlepiej przekonują intensywne i żywiołowe koncerty. Zespół oprócz licznych singli i EP-ek ma na koncie dwie płyty długogrające, „Baśnie” oraz „Kilka Najlepszych Dni w Życiu”. Na tej drugiej gościnnie pojawili się m.in. Michał Wiraszko, Misia Furtak i Kacha Kowalczyk.

Niemoc wystąpiła na większości najważniejszych scen w kraju, koncertowała z powodzeniem za granicą oraz supportowała takich artystów jak M83. W sieci można znaleźć sesje nagrywane m.in. dla Boiler Room czy Sofar Sounds.

BOKKA

Rok 2023 to 10 urodziny zespołu, które BOKKA świętuje pod hasłem „BOKKA HITS 10”!

Grupa od 10 lat zaskakuje swoim nieszablonowym podejściem do wizerunku, żywiołowymi koncertami, woltami stylistycznymi – od nostalgicznego debiutu zauważonego przez Pitchfork, poprzez energetyczny album “Don’t Kiss And Tell”, kosmiczny “Life On Planet B”, na apokaliptycznym “Blood Moon” kończąc.

Pozostając anonimowi od 10 lat działają na własnych, unikalnych zasadach. Zespół ma na koncie 4 świetnie przyjęte albumy i 3 nominacje do Fryderyków, a niebanalne podejście do tworzenia wizerunku i muzyki, wykorzystywanie nietuzinkowego, często składającego się z przypadkowych przedmiotów instrumentarium, szybko stało się znakiem rozpoznawczym BOKKI. Potencjał grupy błyskawicznie dostrzeżono poza granicami kraju – grupa wystąpiła m.in. na brytyjskim The Great Escape, czeskim Colours of Ostrava, niemieckim Reeperbahn czy holenderskim festiwalu Eurosonic. Bokkę można było usłyszeć w klubach w Brukseli, Pradze czy Budapeszcie.

Czym grupa zaskoczy tym razem świętując swoje 10 urodziny? Możecie się przekonać wpadając na Carbon Silesia Festival.

ANIA LEON

Ania Leon to wokalistka, która przeciera w Polsce dark pop’owe szlaki – jej mroczne, elektroniczne brzmienia oraz intrygujące, pisane po polsku teksty zwróciły już uwagę wielu słuchaczy i dziennikarzy muzycznych. W ubiegłym roku ukazał się debiutancki album artystki – płyta “Łezki. Krążek promowały świetnie przyjęte single “Łezki”, “Tańcz” oraz “Chemistry” i “Przypadki”. Ania czerpie inspiracje od takich artystów jak Banks, Billie Eilish, Lorde czy Sevdaliza. Muzykę tworzy z Arkadiuszem Koperą (znanym ze współpracy między innymi z Darią Zawiałow, sanah i Orkiestrą Męskiego Grania).

Ania Leon pierwsze szlify zdobywała w Los Angeles – studiowała na Vocal Performance na Musicians Institute College of Contemporary Music. Szkołę ukończyła z wyróżnieniem, a w 2021 roku dołączyła do wytwórni Kayax.

Artystka została nominowana do nagrody Fryderyk 2023 w dwóch kategoriach -Fonograficzny Debiut roku oraz Album Roku Elektronika.

Oxford Drama

To wrocławski zespół założony w 2014 roku przez Małgorzatę Dryjańską i Marcina Mrówkę.

Ich trzeci album, wydany w 2021 r. „What’s The Deal With Time?” został bardzo dobrze przyjęty w kraju i za granicą. Płyta znalazła się na 6. miejscu w rankingu albumów roku 2021 Gazety Wyborczej oraz została nominowana do nagrody Odkrycia Empiku. Nagrania z tego krążka prezentowano też poza granicami Polski – można je było usłyszeć między innymi w audycjach Cheryl Waters (KEXP), Henry’ego Rollinsa (KCRW) czy Steve’a Lamacq z BBC 6 Music.

W 2021 i 2022 roku, w ramach promocji tego wydawnictwa, zespół zagrał prawie 40 koncertów w kraju i za granicą, między innymi na Off Festivalu, Open’er Festivalu, Męskim Graniu, Soundrive, Saltwave czy Soundedit. Obecnie Oxford Drama pracują nad swoim czwartym albumem.

Udostępnij

W magazynie KROK Marta Półtorak-Chmielowiec

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania bardzo ciekawej rozmowy Marcina Sobalskiego z Martą Półtorak-Chmielowiec z wykształcenia prawniczkę, na co dzień zajmującym się analityką biznesową. Na zakończenia usłyszycie

Read More »

Mapa dostępności Fundacji Avalon

Równy dostęp do ochrony zdrowia to prawo zagwarantowane konstytucyjnie. Ustawao dostępności zobowiązuje instytucje publiczne, między innymi placówki służby zdrowia, dolikwidacji barier architektonicznych. Rzeczywistość nie pozostawia

Read More »